Julkaistu: 20.02.2020 00.00

PuMan toimintaidea, visio ja painopisteet

PuMa-Volley on maan parhaimmistoon kuuluva laatuseura, joka tekee ansiokasta juniorityötä lentisliikkarista A-junioreihin tarjoten nuorille haastavia kehityspolkuja lentopallon kilpailutoimintaan huippulentopalloon asti sekä harrastuspolkuja elinikäiseen terveelliseen elämäntapaan. Seuralla on aikuislentopallotoimintaa, joka tukee em. tavoitteita.

Tavoitteet lähivuosille

Lentopallon harrastajamäärä kasvaa pääkaupunkiseudulla. PuMa edustautuu kaikissa junioreiden kilpasarjoissa sekä kärkipään joukkuein että hyvällä määrällä eritasoisia joukkueita.

Nuorista kasvatetaan urheilijoita sanan oikeassa merkityksessä, mikä pitää sisällään

• monipuolisuutta
  • suunnitelmallisuutta
  • osaamista
  • henkistä kanttia ja
  • harrastajatoiminnassa tervettä asennetta urheilutoimintaan.

Valmentajiemme keskuudesta löytyy osaajia, jotka pystyvät ohjastamaan joukkueitamme Suomen huipulle, valmentajien osaamiseen ylipäätään panostetaan. PuMa kehittyy joukkueiden summasta yhtenäisemmäksi osaamiskeskittymäksi, joka verkostoituu vahvasti huippulentopallopolun kehittämisessä.

PuMa perustuu vahvasti vapaaehtoisvalmentajatoimintaan ja tätä tuetaan seurassa erityisellä tavalla, mm. koulutuksella ja valmentajien yhteistoiminnalla. Lisäksi seurassa on ammattimaista valmennusta, joka pystyy toimimaan myös arkipäivisin, auttaa vapaaehtoistyötä tehtävissä missä on resurssivajausta, levittää osaamista ja mahdollistaa yksilöllisempää ohjaustoimintaa lahjakkaille pelaajille.

Toimenpiteitä vision toteuttamiseksi kausina 2018–2021

• PuMa järjestää Easy Sport -kerhoja ja demo-tunteja Helsingin kouluilla lentopalloharrastuksen tunnetuksi tekemiseksi
  • PuMa tarjoaa matalan kynnyksen aloittamisen toimintamuotoja uusille harrastajille, lentisliikkari, G–E-ryhmät, lentopallokoulu 10–13-vuotiaille sekä harrastusryhmät. Toimintaa markkinoidaan tehokkaasti.
  • Kilparyhmien toimintaan panostetaan erityisesti jo D-iästä ylöspäin. Ryhmissä opetetaan ison kentän pelin taitoja, panostetaan lisäharjoittelumahdollisuuksiin fysiikka- ja liikkumisharjoittelussa sekä mahdollistetaan jo pelaajarooleihin liittyvien yksilötaitojen opettamista. Tavoitteena on saada pumalaisia laajasti alue- ja maajoukkuetoimintaan mukaan.
  • Seurojen välillä tehdään yhteistyötä lentopallokouluissa, kesä-, fysiikka- ja leiriharjoittelussa sekä harjoittelua tukevassa toiminnassa kuten beach-pelaaminen sekä esiakatemiatoiminta. C–A-ikäluokissa PuMa on valmis myös katsomaan vuosittain yhteistyömahdollisuudet pääkaupunkiseudulla valtakunnallisesti korkeatasoisten kilpaharjoitteluryhmien/verkostojen muodostamiseksi.
  • Kannustetaan pelaajia ja valmentajia osallistumaan koko ajan haastavimpiin (ylempiin) sarjatasoihin, myös aikuissarjoihin.
  • PuMa kouluttaa valmentajansa niin, että jokaista mini-ikäisten ryhmää vetää päävastuullisena vähintään I-tason koulutuksen omaava valmentaja ja C–A-ikäluokkien kilparyhmiä vähintään II-tason koulutuksen omaava valmentaja.
  • PuMa on kehittämishankkeissa mukana niin, että 7-9-luokkalaisille lahjakkaille pelaajille voitaisiin järjestää kouluharjoittelumahdollisuus, ja että pääkaupunkiseudun akatemiatoiminta kehittyy.