PuMa-Volley ry

PuMa-Volley on helmikuussa 1989 perustettu lentopallon erikoisseura, jonka toiminta painottuu nuorten, 4–18-vuotiaiden, lentopalloharrastukseen. Seura on Suomen Lentopalloliiton ja Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilun (ESLU) jäsen. Nimi PuMa on lyhenne seuran alkuperäisestä toiminta-alueesta, joka määriteltiin akselila Puistola–Malmi.

Seuran toiminta painottuu Pohjois-Helsingin alueelle, missä se tarjoaa laajasti lentopalloilumahdollisuuksia kilpa- ja harrastustasolla – nuorille oman taitotason mukaan. Seura pitää "kotisalinaan" Puistolan Urheilutaloa, koska siellä seuran joukkueilla on eniten harjoituksia.

Seuran tärkein toiminta-alue on nuorisotyö. PuMa-Volley on Suomen suurimpia juniorilentopalloseuroja. Tunnustuksena laadukkaasta työstään seura on saanut Suomen Lentopalloliiton myöntämän Sinettiseuran arvon v. 1996 sekä uudelleen vuosina 2002, 2008, 2013 sekä 2017, sekä Helsingin kaupungin vapaaehtoistyön tunnustuksen vuona 2014. PuMa valittiin myös vuoden 2019 helsinkiläiseksi urheiluseuraksi. Sinettiseura-järjestelmä on muuttunut vuonna 2018 Tähtiseura-laatuohjelmaksi. Laadukkaan toiminnan perustana on joukkueidemme valmennuksesta vastaavat koulutetut valmentajat. Seuran nuoret osallistuvat sekä etelän alueen että SM-kilpasarjoihin vuosittain.

Seurassamme toimii sekä kilpailu- että harrastuspolut alentamaan aloittamisen kynnystä perustamalla lentopallokouluja ja Easy Sport -kerhoja. Niissä ei edellytetä aikaisempaa kokemusta lentopallosta. Kerhoja järjestetään kaudella 2020–21 eri kouluilla. 4–5-vuotiaille on oma ryhmä liikkari, 6–8-vuotiaille F-juniorit, ja 9–10-vuotiaille löytyy myös aloittavien E-ryhmät. 10–14-vuotiaille aloittaville tytöille on oma lentopallokoulu, pojille 12–15-vuotiaiden ryhmä, ja 14-18-vuotiaille tytöille harrastusryhmä. Näihin kaikkiin voi tulla myös kesken kauden talvikaudella.

Harrastajamäärän kasvu on lisänyt viime vuosina ryhmien määriä ja siten eritasoisen harrastamisen mahdollisuuksia. Toivomme, että lentopallosta löytyisi nuorille pitkäaikainen harrastus. Eri tasoisia ryhmiä muodostamalla pyrimme varmistamaan, että harrastaminen on mahdollista myös useita muita lajeja halvemmalla. Jatkamme Helsingin liikuntaviraston ja koulujen kanssa yhteistyötä Easy Sport -iltapäiväkerhojen järjestämisessä ja nuorten tapahtumien organisoinnin apuna.

Kilpatoiminnassa jatkamme tyttöjen lentopallopolun kehittämistä aina 1-sarjatasolle asti. Samoin poikapuolelle luomme kärkitoimintaa, johon poikia saatetaan enenevässä määrin mukaan. Kärkitason toimintaa vahvistamme osapäiväpalkatuilla valmentajilla. Jatkamme edelleen Meidän Valkku -hankeessa aloitettua vapaaehtoisvalmennuksen laadun kehittämistä ja nuorten valmentajien toimintaa riittävän valmentajamäärän turvaamiseksi. Pelaajille lisämahdollisuuksia tarjoamme myös korkeatasoisilla leireillä, joita Virginie de Carne -akatemia tarjoaa.

Ilmoittautukaa reilusti mukaan ryhmiin ja tulkaa kokeilemaan lajia. Kysykää lisää!

Jouni Lind, valmennusvastaava

valmennus@puma-volley.fi