Julkaistu: 20.02.2020 00.00

Seuran tukitoiminnot ja taloudenpito

Seuran tukitoiminnot ja niihin liittyvät periaatteet

• Salivuorot jaetaan niin, että pienimmät juniorit voivat halutessaan harjoitella aikaisemmilla vuoroilla.
  • Seura huolehtii, että jokaisella joukkueella on riittävästi palloja ja että yleisvarustus on riittävä. Seura vastaa, että pelaajilla on pelipaita. Yhteyshenkilö hankinnoissa on seuran varustevastaava.
  • Puistolan urheilutalon lauantaivuorot ovat ensisijaisesti junioriturnauksien käytössä. Toissijaisesti vuorolla voidaan pelata harjoitusturnauksia tai järjestää erityistilaisuuksia. Muutoin vuorot ovat harjoittelukäytössä. Salivuorojen ja viikonloppuvuorojen käyttöä ohjaa hallituksen valmennusvastaava.
  • Seura ylläpitää varavalmentajalistaa valmentajien tilapäisten poissaolojen varalle.
  • Seura järjestää koko perheen lentopallotapahtumia sekä koko seuran yhteisiä tilaisuuksia kuten pikkujoulut ja kauden päättäjäiset
  • Seura tekee yhteistyötä koulujen kanssa, mm. järjestämällä lentopalloaiheisia iltapäiväkerhoja (Easy Sport). Seurassa on kouluyhteistyöstä vastaava henkilö.
  • Seura ylläpitää joukkueiden taloushallintoa. Talouden luvuista saa tiedon kirjanpitäjältä.
  • Seuralla on nettisivusto, jonka sisältöjä päivitetään yhteisvastuullisesti. Jokaisella joukkueella on sivustolla oma alasivu. Lisäksi joukkueet ylläpitävät kukin omaa tiedotusta Nimenhuudossa. Näistä tiedot linkataan myös PuMan sivuille.
  • Seura laatii määrävälein arvioinnin toiminnastaan kyselyn pohjalta.
  • Seura kouluttaa juniorit nuorisotuomareiksi ja pitää huolta että seurassa on riittävästi tuomareita myös varttuneimpien junioreiden ja aikuisten peleihin. Periaatteena on, että nuoret tuomitsevat yhtä ikäryhmää alempien pelit.
  • Seura ylläpitää Laatuseurastatuksen ja kehittää aktiivisesti toimintaa Laatuseuran toimintaperiaatteiden mukaisesti.
  • Seura voi järjestää osallistumisfoorumeja nuorten päätöksentekoon valitun teeman ympäriltä.

Taloudenpito

Jäsenmaksuilla rahoitetaan seuran yhteisiä toimintoja, joita ovat

• Puistolan urheilutalolla olevan kioskin vuokra
  • jäsenmaksut lentopalloliittoon ja Etelän alueen urheilujärjestöön (ESLU)
  • nettisivuston ylläpito
  • lehti-ilmoitukset
  • pelaajien pikkujoulut
  • palkitsemiset
  • hallintoon liittyvät muut kulut.

Joukkuekohtaisilla kausimaksuilla rahoitetaan

• salimaksut
  • pelipaitojen ja pallojen hankinnat
  • valmentajien koulutus
  • sarja-, tuomari- ja turnausmaksut
  • valmentajien matkakuluja
  • Power Cupiin liittyvä joukkuemaksu ja mahdollinen mukanaolevan huoltajan kisapassi.

Salimaksut, varustehankinnat ja valmentajien koulutuskulut jaetaan seuran kaikkien joukkueiden kesken. Kunkin joukkueen osuuden suuruus määräytyy pelaajamäärän ja salivuorojen lukumäärän mukaan ("jyvitys"). Syksyn kausimaksu perustuu karkeaa arvioon kuluista. Kevään kausimaksu perustuu laskelmaan, jonka joukkue itse budjetikseen vuodenvaihteessa laatii, kun kulurakenne ja pelaajamäärät ovat tiedossa.

Joukkuekohtaisessa taloudessa tavoitellaan, että joukkueet menot ja tulot ovat tasapainossa tilikauden lopussa heinäkuussa. Joukkuekohtainen talous mahdollistaa myös, että mikäli joukkue tekee omaa varainhankintaa talkoilla, sponssilla, myynnillä tms., niin varat ovat käytettävissä leiritykseen, varustehankintoihin tai vaikkapa kausimaksun alentamiseen.

PuMa maksaa noin 90 000 e vuodessa salikuluja ja koulutukseen käytetään 5 000 – 6 000 euroa. Kaupungin avustuksella pystytään kompensoimaan noin 40 %-osuus näistä. Turnauksiin liittyvien matkakulujen korvauskäytännöt sovitaan joukkuekohtaisesti. Yleinen käytäntö on, että kuskille kerätään kustannuksia vastaava bensaraha osallistuvilta ja valmentaja laskuttaa joukkueelta seuran kilometritaksan mukaisen matkakorvauksen.

Myynti urheilutapahtuman yhteydessä (kioskilla) on verotonta. Sen sijaan karkkien tai muiden hyödykkeiden myynnistä saadut tulot voivat olla verottajan tulkinnan mukaan verotettavaa elinkeinotuloa, jollei se ole satunnaista, pienimuotoista ja lähipiirille suunnattua. Muun myynnin toteuttamisessa on siis huomioitava verovelvoitteet. Elinkeinotulona ei pidetä PuMan toimintansa rahoittamiseksi järjestämää toimintaa eikä myöskään PuMan nettisivujen julkaisuista saatu tulo ole elinkeinotuloa. Elinkeinotuloa eivät ole myöskään mahdolliset merkkien, korttien, viirien tai muiden sellaisten hyödykkeiden myynnin muodossa saadut tulot.

Omat kulut pois

• PuMan maksulomakkeet löytyvät materiaalipankista
  • Matkakorvausta haettaessa lomakkeessa täytyy olla osoite, henkilötunnus ja verotuskunta sekä joukkueenjohtajan tai seuran puheenjohtajan hyväksyntä. Omaa laskua ei voi hyväksyä.
  • Ostolaskulomakkeen liitteenä tulee olla kuitit (maksutositteet), myös koulutuslaskuissa ilmoittautumiskuitti ja maksutosite, mikäli on itse maksanut.
  • Kioskitilityslomakkeen liitteenä tulee olla kuitit, mikäli myyntituloja on käytetty kuluihin (tarvikkeiden hankintakulut).